Hva betyr Digitale produktpass for tekstilnæringen?

NF&TAs Digitale produktpass konferanse 2023 gikk av stabelen 25. april. De 135 deltagerne fikk trolig en bratt læringskurve om hva digitale produktpass egentlig er, hvilken teknologi som muliggjør datafangsten. En helt nødvendig konferanse, sier Gisle Mariani Mardal i NF&TA

Publisert: 25.april, 2023

Digitale Produktpass (DPP) på tekstiler er en måte å gi produktene et digital tagg som kan sortere og lagre informasjon om blant annet tekstilets opprinnelse og materialer. Det kan inneholde mer spesifikk informasjon om plagget, og du som kunde informasjon om hvordan du kan avhende det.  

 

I følge leder for innovasjon og utvikling i NF&TA, Gisle Mariani Mardal, vil DPP være et viktig steg i arbeidet med å gjøre tekstilindustrien mer klimavennlig.

 

– På sikt skal vi ikke kaste tekstiler. Det skal samles inn, brukes flere ganger og til sist gjenvinnes. Hvis vi skal få til dette på en god og effektiv måte trenger vi all innsikt vi kan få om plaggene, og den må være transparent for både forbruker og myndigheter.

 

Mardal mener konferansen var svært viktig, og han er entusiastisk med tanke på arbeidet videre.

 

– Digitalt produktpass for tekstilnæringen vil komme, og det er positivt at den norske tekstilindustrien viser så stor interesse. Selv om det arbeides med digitalt produktpass over hele Europa, så kan kanskje dette være et område Norge kan ligge litt foran i løypa? Dagens konferanse viser at vi har enkelte aktører som er langt fremme i skoa, sier Mardal og viser spesielt til Holzweiler.

 

Holzweiler er blant de norske aktørene som ligger foran i utviklingen, og på konferansen fikk deltagerne presentert samarbeidet med det amerikanske selskapet EON.

 

­– Aktører som Holzweiler fortjener skryt! På tross av at ingen vet helt sikkert hvilken ordning EU og norske myndigheter lander på, eller hva slags data som skal ligge i produktpassene, så går de foran som innovatører. Den innsikten vi alle får av prosjektene til Holzweiler kommer til å være svært verdifull for oss alle!

Previous
Previous

Fullt hus på frokostmøte om sirkulære tekstiler

Next
Next

NF&TA Årsrapport 2022