NF&TA KONFERANSEN 2024

Velkommen til årets NF&TA Konferanse 19.november på Posthallen Oslo. Se program lengre ned på siden.

Dørene åpner kl.08.30. Registrering avslutter kl.09, og programstart er kl.09.30-16.00.

NF&TA samler tekstilnæringen i Norge til landets største konferanse for omstilling av tekstilnæringen for 3. år på rad. På årets NF&TA-konferanse viser vi hvordan forbruker, næring og myndigheter er katalysator for å oppnå en bærekraftig fremtid for alle som jobber med produksjon, ombruk og omstilling av en av Norges største næringer.

Det skjer store endringer i tekstilnæringen i Norge. Dette er et resultat av mange gode initiativ fra store deler av norsk tekstilinæring og politisk vilje. Norge blir underlagt regler og retningslinjer fra EU som allerede fra 2024 innfører strenge krav til blant annet produktinformasjon og produsentansvar for aktørene i næringen, som betyr at det er behov for ny infrastruktur og omstilling av eksisterende forretningsmodeller. Hele verdikjeden spiller en viktig rolle dersom vi skal lykkes med vårt felles mål om omstilling og grønn verdiskapning i tekstilnæringen.

Program

  • Statssekretær Kjersti Bjørnstad gir oss et innblikk i Norges syn på produsentansvar.

  • Et Italiensk perspektiv på utvidet produsentansvar på utvikling og innovasjon.

    Fabio Tognocchi fra Erion Textiles har lang erfaring innen bærekraft og miljøledelse. Han fører tilsyn med strategiske og innovative prosjekter innenfor Erion-systemet og dets produsenter. Hans ansvar inkluderer å administrere emballasjeresirkulering, gjennomføre studier og forskning for å forbedre resirkuleringsstrømmene.

  • Stig Ervik, direktør i Norsirk, tar oss med inn i fremtidens muligheter for utvidet produsentansvar (EPR). Med utgangspunkt i Norsirks unike forretningsmodell og deres innovative digitale plattform, vil han utfordre oss til å tenke nytt om hvordan EPR kan være en motor for bærekraftig verdiskaping.

  • Hva kan vi lære av dagens EPR- ordninger og dagens tekstilinnsamling? Hva trengs av investeringer? Og hvordan kan disse finansieres?

    Moderator: Petter Sundt moderator.

    • Kjersti Bjørnstad, KLD.

    • Stig Ervik, Norsirk.

    • Johanne Solheim, Samfunnsbedriftene

    • Johnny Ottesen, Voice.

    • Tord Dale, Virke.

  • Jacob-prisen er den høyeste utmerkelsen Design og arkitektur Norge (DOGA) gir til aktive arkitekter og designere. I år går den tradisjonsrike fagprisen til en av de fremste utøverne innen norsk mote og klesdesign. Det er derfor en ekstra stor glede at prisen skal deles ut under NF&TA-konferansen, hvor temaet nettopp er norsk verdiskaping i tekstilnæringen. Sammen vil DOGA og NF&TA løfte fram og hedre utøvere som har inntatt en særstilling og er et forbilde for hele tekstilnæringen. 

    I sin mer enn 60 år lange historie har bla. disse mottatt Jacob-prisen: designer Grete Prytz, Kittelsen, arkitekt Sverre Fehn, industridesigner Tias Eckhoff, møbeldesigner Peter Opsvik, grafisk designer Bruno Oldani, arkitekt  Niels Torp, produktdesigner Runa Klock  og klesdesigner Elisabeth Stray Pedersen. 

  • Dan Jakob Wangen fra EY Norge kommer for å presentere funn fra EY-rapporten og en ny rapport gjort sammen med WWF.

    Mer informasjon kommer.

  • Knut Erik Rekdal fra NHO vil gi en status på hva som skjer innen handel og forbrukeradferd.

    Mer informasjon kommer.

  • I samarbeid med OsloMet, Høyskolen Kristiania og kollegaer fra bransjen gjennomførte NF&TA et Hackathon på jakt etter nye forretningsidéer og løsninger for bransjen. Dette var en del av NF&TA sitt prosjekt om å utvikle et inkubatorkonsept for bedrifter innen tekstilnæringen.

    Mer informasjon kommer.

  • Lunsj er levert av Blåkors Catering. Les mer om Blåkors her!

  • For å utforske recommerce og nye forretningsmodeller, slo Dale of Norway seg sammen med Cirkulær for å teste markedet for vintage Dale-gensere. I løpet av en helg solgte de vintage Dale of Norway gensere for over 200 000,- og hadde lange køer utenfor for å få tak i en av de ikoniske genserne. I foredraget vil Christine og Einar fortelle om samarbeidet, hva de har lært og veien videre.

  • Reparasjon og ombruk ligger nest øverst i den omvendte avfallspyramiden og reparasjon er en avgjørende muliggjører for sirkulære tjenester som gjenbruk og utleie. Allikevel er forbrukeren ukjent med hvor de kan reparere og reparasjonstjenester har ikke vært mulige å skalere lønnsomt. Merkevaren Swix og utvalgte Stadion og Anton Sport butikker, har nå testet ut digitale løsninger for reparasjon for å få flere til å reparere fremfor å kjøpe nytt, og som et tiltak for å ikke kaste reklamasjoner. Vi ser frem til å høre de debattere og dele sine læringer under årets konferanse!

  • Siebrand Wiltjer er Key Account Manager hos Bleckmann og skal sammen med Joachim Gund, Chief Transformation Officer at DB Journey presentere deres samarbeid.

    Mer informasjon kommer

  • Monika Hestad, professor II i designledelse ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo og Charlotte Fische daglig leder Manufacture Oslo vil dele funn fra forskningsprosjektet NyDesign gjennomført i samarbeid med Manufacture Oslo og NF&TA. Prosjektet viser hvordan EUs tekstilstrategi vil kreve en langt mer helhetlig designprosess enn hva det i dag synes å være rom for i tekstil- og motebransjen. Manufacture Oslo  jobber med nye designmetoder for klesindustrien og vil presentere hvordan dette implementeres i kundeprosesser. 

  • Shaping the Future of Fashion, explores how AI is changing the fashion industry. It covers areas like trend forecasting, visual content creation, sustainability, and efficiency, with real examples of AI-assisted design and brand positioning. Success stories demonstrate the impact of generative AI and its potential to drive innovation and growth in fashion.

    Sarah Iglesias Hiller has more than 10 years experience in leadership positions at Inditex and Mango.

  • Materialer, produksjon, sirkularitet og forbrukerengasjement er alle avgjørende elementer som må forbedres for å oppnå en mer bærekraftig moteindustri. Som et ledende selskap har H&M muligheten til å påvirke bransjen og forbrukernes holdninger. Marcus Hartmann, regional head of public affairs and sustainability, ble en del av H&M i 2022 og har bred erfaring innen offentlig politikk, bærekraft og kommunikasjon. Vi ser frem til å høre han presentere under årets konferanse!

Foredragsholdere

  • Marcus Hartmann

    Regional head of public affairs and sustainability H&M

  • Stig Ervik

    Administrerende direktør, Norsirk AS

  • Fabio Tognocchi

    Strategic Development Expert, Erion Textiles.

  • Sarah Iglesias Hiller

    Entrepreneur and expert in Design Strategy & AI Workflows

  • Charlotte Fische

    Daglig leder, Manufacture Oslo

  • Monika Hestad

    Daglig leder for Brand Valley, og professor II i designledelse ved AHO.

  • Kjersti Bjørnstad

    Statssekretær i Klima- og miljødepartementet.

  • Dan Jakob Wangen

    Partner, Assurance, Climate Change and Sustainability Services, EYs Amplifier, EY Norge

  • Knut Erik Rekdal

    Analytiker NHO Service og Handel

  • Einar Michaelsen

    CEO & Co-founder i Circular og Co-founder av Cirkulær. 
    Leder data- og AI-prosjekter for NF&TA.

  • Christine Adele Madsen

    Markedsdirektør, Dale of Norway. 

  • Siebrand Wiltjer

    Key Account Manager at Bleckmann

  • Elin O. Carlsen

    eier og rådgiver i bærekraftbyrået Reform Projects og leder for reparasjonsprosjekter i NF&TA

  • Andreas Gilbert

    Customer service coordinator at Brav - M.Sc. International Environmental and Development Studies, B.A. Sociology

  • Lars Terje Larsen

    Butikkkontakt i forhandlereide sportskjeden Stadion

  • Tord Dale

    Leder for bærekraft, Virke

  • Peter Sundt

    Managing director at SUNDT CONSULT

  • Johnny Ottesen

    CEO Voice Norge AS

  • Johanne Solheim

    Næringspolitisk rådgiver, Samfunnsbedriftene.

  • Joachim Gund

    Chief Transformation Officer at DB Journey

  • Haakon Wibe

    Head of Customer Sucsess i sportskjeden Anton Sport

Takk til sponsor TRIMIT!

Vi er stolte av å kunne presentere TRIMIT som sponsor for andre året på rad! TRIMIT er både leverandør av Microsoft Dynamics 365 Business Central og bransjeapplikasjonen ved samme navn. Løsningen er skreddersydd for mote-, tekstil- og sportsbransjen og gir bedrifter en komplett ERP-plattform som forenkler håndtering av komplekse verdikjeder og unike bransjebehov.