Kompetanseløft innen sirkulære designprosesser
Digitalisering og myndighetskrav legger press på den kjente og etablerte forretningsmodellen til tekstilaktører. For et sirkulært kompetanseløft ble fremoverlente norske merkevarer utfordret til å tenke innovativt på egen designprosess og forretningsmodell på kurs.
Publisert: 5.april, 2022
I samarbeid med Circular Fashion fra Berlin deltok 5 bedrifter fra Norwegian Fashion Hub i en 2 dagers designsprint på Manufacture Oslo for å lære seg å jobbe med nye metoder for å utvikle sirkulære produkter og forretningsmodeller. I tillegg deltok Masterstudenter fra OsloMet.
Dette er en pilot som vi har fått støtte fra Oslo Kommune til å utvikle og gjennomføre. Piloten er den første i sitt slag i Norge og skal føre til et kompetanseløft for hele næringen. Elin Kathrine Saunes, daglig leder NFH.
Økodesign er et viktig satsningsområde da det kommer sterke føringer fra EU hvor bedrifter vil bli pålagt krav om å utvikle bærekraftige og sirkulære produkter. Dette ble særlig vektlagt i EUs Sustainable Product Initiative, som ble lansert sammen med Tekstilstrategien 30. mars 2022.
Det er viktig for Holzweiler at vi lærer oss å jobbe med nye og mer bærekraftige designløsninger. Vi må forberede oss nå for å imøtekomme fremtidens krav. Det har vært svært givende å delta i denne workshopen med andre kollegaer i bransjen. Både for inspirasjon, men også for å dele felles utfordringer. Maria Holzweiler, Head of design i Holzweiler
Bedriftene som deltok jobbet alle med et kjerneprodukt i sine kolleksjoner. Metoden handler om å gjennomgå den eksisterende designprosessen, analysere og så reversere denne for å deretter bruke sirkulære designprinsipper i planleggingen og utviklingen av produktet på nytt
Vi ser nå at det allerede er grep vi kan ta i dag som vil sterkt forbedre produktets miljø- og klimamessige avtrykk. Celine Aagaard, Grunnlegger og Creative Director i Envelope 1976
NFH og NF&TA opplever økende etterspørsel av ny kunnskap og kompetanse til å ta i bruk nye designprosesser, behovet for et tilbud som kan tilrettelegge for en felles kompetanseutvikling på en mer effektiv og kostnadsbesparende måte for næringen. Med Manufacture Oslo som fasilitet tilrettelegges det for kursopplegg som gir bedriftene tilgang til kompetanse og teknologi for å lære seg til å jobbe smartere, mer effektivt og bærekraftig med design og utvikling av nye produkter.
Det etterlatte inntrykket var svært positivt, og vi vil fortsette samarbeidet med Circular Fashion. Vi merker en stor etterspørsel etter denne type kompetanseprogrammer som ellers kan være svært kostbart for den enkelte bedrift. Vi vil derfor sørge for offentlig del-finansiering slik at vi kan utvikle og tilrettelegge dette tilbudet i samarbeid med Manufacture Oslo, for alle aktørene i klyngen. Gisle Mardal, Leder for innovasjon og utvikling, NF&TA
Bedriftene som deltok: Livid Jeans, New Movements, Holzweiler, Envelope 76 og Sleepers.