Løsningsorientert i Arendal
NF&TA i samarbeid med Switch, inviterte til åpent møte i Arendal for å dele innsikt, komme med innspill og bli inspirert av nye løsninger med fullt hus i fire timer under tidenes travleste Arendalsuke var det et svært vellykket arrangement i et fantastisk lokale midt i Arendal sentrum.
Publisert: 17.august, 2022
Kampen om klesbransjens fremtid
I dag er vi kommet dit at det er hevet over enhver tvil at det store produksjonsvolumet av klær og tekstiler er blitt et stort klima, miljø og samfunnsmessig problem. Det er løftet høyest på agendaen i EU, og norske myndigheter tar også endelig tak i problematikken. Gisle Mardal poengterte at det må til reguleringer på toppen og tiltak som treffer fremover. Vi må få et rammeverk som stimulerer til riktige løsninger. Norsk produksjon kan ikke konkurrere på pris og volum. Fremover må rammeverket for den globale industrien tilpasses slik at det ikke lønner seg å produsere billig, under dårlige arbeidsforhold, med store miljø- og naturkonsekvenser. Vi ønsker en storstilt satsning på ny industrialisering også i Norge.
Produsentansvar skaper enormt engasjement
EU har varslet nye regler for produsentansvar som stiller krav til kvalitet, innsamling og ombruk – og Stortinget har hengt seg på. Produsentansvar anses som nøkkelen til en bærekraftig utvikling for næringen dersom det utformes riktig. Vi tok diskusjonen om hva det innebærer for den norske industrien og ser på hvordan politikerne kan ta grep for å bidra til utviklingen av en konkurransedyktig tekstilnæring. En produsentansvarsløsning må være enkel å rapportere på, må kunne støtte opp under nye forretningsmodeller, med like konkurransevilkår. Bransjen må være involvert i utviklingen av en fremtidig produsentansvarsløsning.
Jeg er veldig glad for at scenarioet for et utvidet produsentansvar vi presenterte ble så godt mottatt. Vi gleder oss til å ta arbeidet videre i samarbeid med partnerskapet og Virke sier Linda Refvik.
Omstilling til sirkulære prosesser
Hvordan jobber Holzweiler når de jobber for å designe ut avfall – en jobb som krever ny teknologi, endring i organisasjon- og arbeidsmetodikk og å engasjere forbrukeren til å ta bedre valg. Line Staxrud Eriksen, CSR manager fra Holzweiler ga publikum viktig innsikt fra en merkevare.
I sesjonen som omhandlet «fra trash til cash», presenterte Gro Haram status for verdikjeden for brukte tekstiler. Arbeidet trenger finansiering, kompetanse og bredt samarbeid for å løse de store utfordringene næringen står overfor framover. Der er Knut Skinnes fra Norwegian Re:Textile i gang, og presenterte arbeidet med etablering av et sorteringsanlegg samt sette Norge på kartet som et foregangsland for håndtering av tekstilavfall.
Reprogrammering av destruktive forbruksmønstre
I arbeidet med omstilling av næringen er forbrukerperspektivet utrolig viktig. Jo Egil fra Northern Playground fortalte hvordan de, som merkevare jobber med utradisjonelle budskap som virkemiddel og råd tråd i egen utvikling. Videre fikk opplysningskontoret for Tekstil oppmerksomhet som et viktig virkemiddel for økt forbrukerkompetanse i samfunnet på tekstil og forbruk.
Avslutningsvis hadde Solveig Vitanza fra Arbeiderpartiet innlegg der hun påpekte at det er et mulighetsrom i bærekraftige produkter fra Norge og å se på sirkulær næringsutvikling.
Dagen ble avsluttet med tre rundbordssesjoner med alle involverte og publikum. Engasjementet var skyhøyt og gode innspill rundt fremtidens norske klesbransje, produsentansvar og forbrukerpåvirkning ble notert.