Digital handlingsplan for fremtidens tekstilnæring.

Prosjektet Digital handlingsplan skal identifisere utfordringer og løsninger i næringen gjennom tjenestedesignprosess, og skal resultere i en tjeneste som skal støtte i den bærekraftige omstillingen slik at bransjen er i stand til å møte EUs kommende krav.

Forbrukerne har høy tiltro til sportsmerkene, men hele 57% synes det er vanskelig å orientere seg om bærekraftige alternativer. De kjenner heller ikke til mulighetene for pant og de vet ikke hvor de kan få utført kvalitetsreparasjoner av sports- og fritidstøy. En fungerende tjeneste trenger godkjennelse og ekspertise fra sportsmerkene selv, som i tillegg er viktig for forbrukerens kvalitetsgaranti.

Den 30. mars 2022 kom EUs tekstilstrategi, ambisjonene som presenteres fra kommisjonen innebærer en betydelig omstilling for den norske mote- sport- og tekstilnæringen. Bedriftene må endre seg radikalt på kort tid, og behovet for ny kompetanse er enormt. Det er nødvendig å jobbe målrettet for å omstille næringen for det som kommer.

Handlingsplanen som utvikles skal være digital og interaktiv. Dette innebærer at bransjen aktivt kan ta i bruk verktøyet, den vil kunne oppdateres i tråd med endrede regelverk og krav. Gjennom å gi næringen oversikt over kommende regelverk og krav, vil de få kunnskapen til å omstille seg i tide og dermed være i stand til å bli konkurransedyktig i en usikker framtid.

Prosjektets aktiviteter blir drevet fram gjennom en tjenestedesignprosess som prosessledes av Inmeta. NF&TA og partnerskapet bidrar inn i alle hovedaktivitene gjennom brukerinvolvering som beskrevet i neste avsnitt om involvering av målgruppene.

 

Prosjekteier:

NF&TA

Prosjektleder:

Benedicte Andrea Hansen | benedicte@nfta.no

Prosjektperiode:

2022-2025

Finansiert av:

Viken fylkeskommune

Samarbeidspartnere:

Inmeta