Digital Markedsadgang

Nye digitale teknologier innen netthandel endrer markedsdynamikken i motebransjen radikalt. Netthandel har økt kraftig og tatt en markant del av omsetningen fra fysiske butikker. Denne utviklingen har eskalert gjennom pandemien i 2020/2021. Konkurransen er knallhard og globale aktører tar en stor del av det norske markedet.

For å ta en større del av omsetningen må bedriftene integrere nye digitale løsninger som kan realisere forretingspotensialet i egne kanaler i «direkte til konsument» modellen. Dette kan eksempelvis være AI-funksjoner og algoritmer som bistår i å tolke kundedata og dermed skaper nye kundedrevne prosesser som påvirker verdikjeden, leverandørsystemer og logistikkløsninger.

I prosjektet jobber bedriftene i fellesskap med å hente inn og jobbe med ekstern ekspertise på digital infrastruktur. Dette er en kostnadseffektiv måte å bygge kompetanse internt i hver bedrift, og samtidig ha tilgang til de fremste ekspertene på feltet.

Hovedmål for prosjektet i sin helhet er digital vekst og utvikling for bedriftene i prosjektet og for den norske motebransjen som helhet, ved å utvikle og integrere «state of the art» e-handelsplattformer tilpasset den enkelte aktørs konsept og forretningsmodell, samt dele erfaringer og kunnskap fra prosjektet med resten av nettverket gjennom kompetanseprogrammet til Norwegian Fashion Hub.

Prosjektansvarlig: Cala Jade
Prosjektleder:
Fredrik Arild Takle
Prosjektperiode: 2020 — 2023

Prosjektet støttes av Innovasjon Norge

Interessert i å vite hvordan du kan få tilgang til kunnskap produsert av prosjektet? Ta kontakt med Fredrik

 
 

Deltakere: Cala Jade, Norwegian Rain, FWSS, Kastel