Forbrukerkunnskap gjennom opplysningskontoret for tekstiler (VEV) for økt levetid og plastreduksjon.

Opplysningskontoret for tekstiler (VEV) skal øke kunnskap hos forbruker og skape nye forbruksmønstre. Vi skal teste ut kommunikasjonsmetoder, og måle virkningen av de. Basert på denne innsikten utvikles materiell som bidrar til økt levetid for tekstiler, redusert avfall og reduksjon av plast.

Aktiviteter:

  1. Forbrukerfokusert kunnskapsløft: Utvikle og tilby opplæringsprogrammer som er skreddersydd for forbrukerne, slik at de kan lære mer om tekstiler på en engasjerende måte. Dette kan omfatte utvikling av kursmateriell, workshops, webinarer og andre opplæringsressurser som er tilpasset forbrukernes behov og kunnskapsnivå. Samarbeid med institusjoner som skoler, biblioteker og relevante organisasjoner kan være viktig for å nå ut til et bredt publikum. Målet er å gi forbrukerne økt kompetanse om tekstilmaterialer, produksjonsprosesser, etiskk, vedlikeholdstips og hvordan de kan bidra til å redusere miljøpåvirkningen av tekstilindustrien gjennom bevisste valg.

  2. Utvikling av materiell og testing av kommunikasjonsmetoder: Utvikling av inspirerende og informativt materiale som video, bilder, artikler og undervisningsmateriell for å kommunisere viktige budskap om tekstiler og bærekraftighet til forbrukerne. Det innebærer også å teste ulike kommunikasjonsmetoder for å finne ut hva som er mest effektivt for å nå og engasjere målgruppen. Ved å måle effekten av ulike kommunikasjonsstrategier kan man tilpasse og forbedre informasjonsformidlingen over tid.

  3. Lansering av "VEV-opplysningskontoret for tekstiler": Lansering av nasjonalt opplysningskontor for tekstiler. Målet er å skape et fellesskap av engasjerte forbrukere som deler kunnskap, erfaringer og beste praksis for å fremme bærekraftig bruk av tekstiler og redusere plastavfall. Lanseringen vil bli gjennomført med en egen bærekraftsdag under Loop miljøskole sin bærekraftsuke. Aktivitetene for lanseringen vil være en filmvisning hvor forbrukeren lærer mer om tekstilindustrien, så vil det være et inspirerende foredrag hvor man snakker om bærekraft og holdningsendring i regi av Klimapsykologene. Så vil vi gjennomføre oppgaver hvor forbrukeren må bruke opplysningskontoret for å løse oppgaver gjennom økt kunnskap om tekstiler.

Prosjektet er en videreføring av Den smarte tekstilforbruker. Videreføring av prosjektet vil bidra til å redusere negativ miljøpåvirkning fra tekstilindustrien og fremme en mer bærekraftig forbrukspraksis. Forbrukerinformasjon om tekstiler er avgjørende for å adressere utfordringer som overforbruk, kast og miljøskader. Ved å øke forbrukernes kunnskap om tekstiler og deres innvirkning på miljøet, kan prosjektet bidra til å forme et mer ansvarlig forbruker marked.

Prosjektleder:

Benedicte Andrea Hansen, benedicte@nfta.no

Prosjektdeltakere:

Loop Miljøskole

Ducky

Institutt for Klimapsykologi

Prosjektet er støttet av Handelens Miljøfond.