Invitasjon til deltagelse i prosjekt: NF&TA: From 2D to 3D Enabled Sales & Marketing, høsten 2023
Frist for påmelding fredag 8.september - har du spørsmål kontakt elin@nfta.no.
Det er åpent for deltakere innen smykker og tilbehør, i tillegg til tekstil. Delta i et samlingsbasert og interaktivt kurs i regi av NF&TA og Virtuall. Vi er midt i den tredje retail-revolusjonen med automatisering, digitalisering og omnipresence. Kunder og communities blir i økende grad medskapere, og den fysiske verden smelter sammen med den digitale. Store motehus som LVMH, PVH og GUCCI, for å nevne noen, investerer i virtuelle opplevelser. Målet er ikke kun en umiddelbar gevinst gjennom økt synlighet, men bygger også rundt strategien om å skape «Lifetime brand engagement». Les om prosjektet og program under.
-
Om prosjektet:
Ved å bli med i prosjektet vil du få verktøy og kunnskap til å være med på å posisjonere merkevaren din i forkant av fremtidens 3D-baserte E-handel. Innenfor e-handel vil prosjektet gjøre det mulig for merkevaren din å vise frem designene gjennom interaktiv 3D, og gi kundene en dynamisk og engasjerende shoppingopplevelse som er bevist å drive konverteringer samtidig som det vil redusere antall returer.
Sammen med våre partnere og bruk av best practice, vil vi utforske potensialet til 3D-design og omnichannel strategi for å øke inntjening på eksisterende produkter og skape nye inntektsstrømmer fra digital mote.
-
Mål for prosjektet:
Gjennom tre forskjellige moduler utforsker og eksperimenterer vi i grenselandet mellom fysisk og virtuell mote. Dette åpner muligheter for innovative kundereiser, personlige handleopplevelser og innovative salgs- og markedsføringskampanjer.
Det overgripende målet for prosjektet er hvordan merkevaren kan øke synlighet, engasjement, konverteringer og salg gjennom eksisterende produkter og design.
-
Hver deltagerbedrift vil i løpet av prosjektperioden få utformet:
- 1-2 3D designs
- 1-2 AR filter
- 1-2 3D Animeringer
- 1-2 Wearables i spill og virtuelle verdener
- 1-2 NFT`s publisert på markedsplats
Resultatet og malene fra våre workshops blir til en Blueprint for hvordan du implementerer og utfører en digital strategi for 3D-basert salg og markedsføring
-
Foredragsholdere:
Virtuall.pro går i fronten av 3D revolusjonen innen salg og markedsføring og har siden oppstarten i Danmark utviklet virtuelle 3D kolleksjoner, opplevelser, showrooms samt strategier for flere kjente internasjonale merkevarer og selskap. Med sin brede erfaring fra et nytt og raskt voksende felt er Gründerne blitt valgt inn til Advisory Boards i både Metaverse Fashion Council og VORN - Berlin Fashion Hub. Fra september er de også en del av Italienske moteindustriens Hub for Fashion Tech i Florens.
Felix Wigand - Co-Founder & COO
Markus Helle-Pettersson - Co-Founder & Head of Partnerships
Lali Kövesdi - Metaverse Campaign Manager
Dato og innhold i program
Kick-off: The future of 3D enabled E-commerce
Dato: 19.09 kl 10.00-11.00
En oversikt over utviklingen i markedet og dokumenterte resultater
Innføring i use-cases gjennom hele verdikjeden og presentasjon av prosjektet, tidslinje og mål
01 Module Webinar:
From 2D images to a 3D master model
Dato: 22.09 kl 09.00- 10.00
Lær hvordan merkevaren din kan ta i bruk 3D-design i hele verdikjeden
Hva? Bruksområder for 3D-modeller
Hvorfor? 3D-design og digitale assets er starten for virtuell mote
Hvordan?
Dokumentasjon og guide som trengs for å lage 3D-elementer og designs
Oversikt over 3D-programmer å velge mellom
Lære å lage 3D-elementer og designs internt kontra outsourcing
01 Module Workshop:
Dato: 29.09 kl 09.00- 12.00
Presenter og deling av erfaringer
Veiledning i bruk av verktøy
Utvikle en 3D strategi for implementering og skalering med hjelp av maler
Evaluering: Deltagerne har en oversikt over 3D-programmer og kan ta kvalifiserte valg om å ta dem i bruk eller hvordan man outsourcer.
Levering: Hver deltager vil skape, sende eller laste opp 1-2 3D-designs (1 outfit) til vår plattform til neste kursmodul
02 Module Webinar:
From a 3D model to engaging AR experiences, animations and gamifications for Sales & Marketing
Dato: 13.10 kl 09.00 - 11.00
Lær hvordan du bruker AR-filtre for å tilby virtual try-ons samt integrere 3D-modeller i e-handel og øke merkevarens synlighet og engasjement på sosiale medier.
Hva? 3D modell integrasjon samt AR use cases basert på kundereisen
Hvorfor? Best-case og hvordan det leder til økte konverteringer og færre returer
Hvordan?
Sammenligning av e-handelsplattformer for 3D integrering og eksterne leverandører
Oversikt av AR-filter landskapet i form av sosiale mediekanaler og leverandører
Lær hvordan du lager AR filter, integrerer og animerer 3D-elementer internt vs. oursourcing
02 Module Workshop:
Dato: 26.10 kl 09.00- 12.00
Presenter og deling av erfaringeringer
Veiledning i bruk av verktøy og kanaler
Skape en strategi for implementering og skalering med hjelp av maler
Evaluering: Deltakerne er klar over e-handelsplattformer som muliggjør 3D-integrasjon og tilgjengelige leverandører for outsourcing. Deltakerne vet hvordan de skal lage og implementere AR-filtre i sin digitale strategi og kjenner til leverandører for outsourcing.
Leveranse: Deltakerne skal integrere 1-2 3D-designs i sin egen e-handelsplattform hvis mulig eller gjennom vårt felles showroom samt publisere AR-filtre i sin egen SoMe-kanal og sammen skaper vi portaler fra vårt virtuelle showroom til AR-filter.
03 Module Webinar:
From a 3D model to a wearable in avatar communities and NFT`s
Dato: 02.11 kl 09.00 - 11.00
Lær hvordan du når potensialet til Wearables i spill (D2A) og NFT`s for å åpne opp nye inntektsstrømmer og utvide merkevarens rekkevidde innenfor det voksende gaming og web3 miljøet.
Hva? Use cases i spill, virtuelle verdener og NFT markedsplasser basert på kundereisen
Hvorfor? Skape ROI fra eksisterende 3D-design i nye kanaler, markeder og kundegrupper
Hvordan?
Sammenligning av spill, virtuelle verdener og NFT markedsplasser
Lær hvordan du integrerer og lager 3D-wearables internt vs. outsourcing
Lære å integrere og lage NFT-er internt vs. outsourcing
Presentere aktuelle utfordringer med implementering av NFT-er for merkevarer
03 Module Workshop:
Dato: 09.11 kl 09.00- 12.00
Presenter og deling av erfaringer
Veiledning i bruk av verktøy og kanaler
Skape en strategi for implementering og skalering med hjelp av maler
Evaluering: Deltakerne har en oversikt over økosystemet med wearables og skins
Levering: Deltakerne vil lage eller publisere en wearable/skin og NFT for et bestemt spill og markedsplass som vises frem gjennom en portal i vårt virtuelle showroom
Det vil påregne noe kostnader i prosjektet. Dette kommer an på antall deltagere.