Invitasjon til deltagelse i prosjekt: NF&TA: From 2D to 3D Enabled Sales & Marketing, høsten 2023

 Frist for påmelding fredag 8.september - har du spørsmål kontakt elin@nfta.no.

Det er åpent for deltakere innen smykker og tilbehør, i tillegg til tekstil. Delta i et samlingsbasert og interaktivt kurs i regi av NF&TA og Virtuall. Vi er midt i den tredje retail-revolusjonen med automatisering, digitalisering og omnipresence. Kunder og communities blir i økende grad medskapere, og den fysiske verden smelter sammen med den digitale. Store motehus som LVMH, PVH og GUCCI, for å nevne noen, investerer i virtuelle opplevelser. Målet er ikke kun en umiddelbar gevinst gjennom økt synlighet, men bygger også rundt strategien om å skape «Lifetime brand engagement». Les om prosjektet og program under.

  • Om prosjektet:

    Ved å bli med i prosjektet vil du få verktøy og kunnskap til å være med på å posisjonere merkevaren din i forkant av fremtidens 3D-baserte E-handel. Innenfor e-handel vil prosjektet gjøre det mulig for merkevaren din å vise frem designene gjennom interaktiv 3D, og gi kundene en dynamisk og engasjerende shoppingopplevelse som er bevist å drive konverteringer samtidig som det vil redusere antall returer.

    Sammen med våre partnere og bruk av best practice, vil vi utforske potensialet til 3D-design og omnichannel strategi for å øke inntjening på eksisterende produkter og skape nye inntektsstrømmer fra digital mote.

  • Mål for prosjektet:

    Gjennom tre forskjellige moduler utforsker og eksperimenterer vi i grenselandet mellom fysisk og virtuell mote. Dette åpner muligheter for innovative kundereiser, personlige handleopplevelser og innovative salgs- og markedsføringskampanjer.

    Det overgripende målet for prosjektet er hvordan merkevaren kan øke synlighet, engasjement, konverteringer og salg gjennom eksisterende produkter og design.

  • Hver deltagerbedrift vil i løpet av prosjektperioden få utformet:

    - 1-2 3D designs

    - 1-2 AR filter

    - 1-2 3D Animeringer

    - 1-2 Wearables i spill og virtuelle verdener

    - 1-2 NFT`s publisert på markedsplats

    Resultatet og malene fra våre workshops blir til en Blueprint for hvordan du implementerer og utfører en digital strategi for 3D-basert salg og markedsføring

  • Foredragsholdere:

    Virtuall.pro går i fronten av 3D revolusjonen innen salg og markedsføring og har siden oppstarten i Danmark utviklet virtuelle 3D kolleksjoner, opplevelser, showrooms samt strategier for flere kjente internasjonale merkevarer og selskap. Med sin brede erfaring fra et nytt og raskt voksende felt er Gründerne blitt valgt inn til Advisory Boards i både Metaverse Fashion Council og VORN - Berlin Fashion Hub. Fra september er de også en del av Italienske moteindustriens Hub for Fashion Tech i Florens.

    Felix Wigand - Co-Founder & COO

    Markus Helle-Pettersson - Co-Founder & Head of Partnerships

    Lali Kövesdi - Metaverse Campaign Manager

Dato og innhold i program

Kick-off: The future of 3D enabled E-commerce
Dato: 19.09 kl 10.00-11.00

  • En oversikt over utviklingen i markedet og dokumenterte resultater

  • Innføring i use-cases gjennom hele verdikjeden og presentasjon av prosjektet, tidslinje og mål

01 Module Webinar:
From 2D images to a 3D master model
Dato: 22.09 kl 09.00- 10.00

  • Lær hvordan merkevaren din kan ta i bruk 3D-design i hele verdikjeden

Hva? Bruksområder for 3D-modeller

Hvorfor? 3D-design og digitale assets er starten for virtuell mote

Hvordan?

  • Dokumentasjon og guide som trengs for å lage 3D-elementer og designs

  • Oversikt over 3D-programmer å velge mellom

  • Lære å lage 3D-elementer og designs internt kontra outsourcing

01 Module Workshop:
Dato: 29.09 kl 09.00- 12.00

  • Presenter og deling av erfaringer

  • Veiledning i bruk av verktøy

  • Utvikle en 3D strategi for implementering og skalering med hjelp av maler

Evaluering: Deltagerne har en oversikt over 3D-programmer og kan ta kvalifiserte valg om å ta dem i bruk eller hvordan man outsourcer.

Levering: Hver deltager vil skape, sende eller laste opp 1-2 3D-designs (1 outfit) til vår plattform til neste kursmodul

02  Module Webinar:
From a 3D model to engaging AR experiences, animations and gamifications for Sales & Marketing 
Dato: 13.10 kl 09.00 - 11.00

  • Lær hvordan du bruker AR-filtre for å tilby virtual try-ons samt integrere 3D-modeller i e-handel og øke merkevarens synlighet og engasjement på sosiale medier.

 

Hva? 3D modell integrasjon samt AR use cases basert på kundereisen

Hvorfor? Best-case og hvordan det leder til økte konverteringer og færre returer

Hvordan?

  • Sammenligning av e-handelsplattformer for 3D integrering og eksterne leverandører

  • Oversikt av AR-filter landskapet i form av sosiale mediekanaler og leverandører

  • Lær hvordan du lager AR filter, integrerer og animerer 3D-elementer internt vs. oursourcing

 

02 Module Workshop:
Dato: 26.10 kl 09.00- 12.00

  • Presenter og deling av erfaringeringer

  • Veiledning i bruk av verktøy og kanaler

  • Skape en strategi for implementering og skalering med hjelp av maler

  •  

Evaluering: Deltakerne er klar over e-handelsplattformer som muliggjør 3D-integrasjon og tilgjengelige leverandører for outsourcing. Deltakerne vet hvordan de skal lage og implementere AR-filtre i sin digitale strategi og kjenner til leverandører for outsourcing.

Leveranse: Deltakerne skal integrere 1-2 3D-designs i sin egen e-handelsplattform hvis mulig eller gjennom vårt felles showroom samt publisere AR-filtre i sin egen SoMe-kanal og sammen skaper vi portaler fra vårt virtuelle showroom til AR-filter.

 

03 Module Webinar:
From a 3D model to a wearable in avatar communities and NFT`s
Dato: 02.11 kl 09.00 - 11.00

  • Lær hvordan du når potensialet til Wearables i spill (D2A) og NFT`s for å åpne opp nye inntektsstrømmer og utvide merkevarens rekkevidde innenfor det voksende gaming og web3 miljøet.

Hva? Use cases i spill, virtuelle verdener og NFT markedsplasser basert på kundereisen

Hvorfor? Skape ROI fra eksisterende 3D-design i nye kanaler, markeder og kundegrupper

Hvordan?

  • Sammenligning av spill, virtuelle verdener og NFT markedsplasser

  • Lær hvordan du integrerer og lager 3D-wearables internt vs. outsourcing

  • Lære å integrere og lage NFT-er internt vs. outsourcing

  • Presentere aktuelle utfordringer med implementering av NFT-er for merkevarer

 

03 Module Workshop:
Dato: 09.11 kl 09.00- 12.00

  • Presenter og deling av erfaringer

  • Veiledning i bruk av verktøy og kanaler

  • Skape en strategi for implementering og skalering med hjelp av maler

Evaluering: Deltakerne har en oversikt over økosystemet med wearables og skins

Levering: Deltakerne vil lage eller publisere en wearable/skin og NFT for et bestemt spill og markedsplass som vises frem gjennom en portal i vårt virtuelle showroom

Det vil påregne noe kostnader i prosjektet. Dette kommer an på antall deltagere.