Hvordan kan motebransjen bli mer sirkulær og samtidig (mer) lønnsom?
Sirkulære forretningsmodeller diskuteres som en løsning på å frakoble verdiskaping fra ressursbruk. For merkevarer og retail betyr det i dag å selge samme plagg to eller flere ganger, eventuelt å leie ut. Men hvor lønnsomt er det? Og hva skal til for å lykkes?
Accenture Strategy og Fashion for Good har nylig utgitt rapporten «The future of circular fashion – Assessing the viability of circular business models”.
I rapporten gjennomføres det en grundig analyse av lønnsomheten i sirkulære forretningsmodeller avhengig av en rekke nøkkelfaktorer. Konklusjonen i rapporten er at både leie, abonnementsløsninger og gjensalg kan være mer lønnsom en dagens forretningsmodeller, spesielt for merkevarer i premium og luksussegmentet. Analysen ser på økonomien på klesplagg-nivå, noe som gir innsikt som er ganske nøyaktig, og nytt for bransjen.
Webinaret vil gi en introduksjon til sirkulære forretningsmodellene for gjenbruk, med eksempler fra bransjen. Og vi skal vi se nærmere på forutsetningene for å lykkes, hva som er utfordringene og hvilke andre fordeler merkevaren kan oppnå gjennom omstillingen til mer sirkulær handel og konsum.
Arrangementet er retter mot Norske merkevarer og retailere innen sko, mote og sport som vurderer å ta i bruk nye forretningsmodeller og/eller ønsker å få ny innsikt. Etter seminaret vil det være mulighet for å søke om deltagelse i prosjektet.
Webinaret er relevant for medlemmer av Norwegian Fashion Hub.