Samarbeid om sirkulære tjenester for økt brukstid av tekstiler

Prosjektet skal øke brukstiden av tekstiler gjennom å utvikle sirkulære tjenestemodeller for merkevarer i sportsbransjen. For å møte nye krav fra EU samt forbrukere, må merkevarene bygge nye løsninger for sirkulær omstilling. Gjennom digitalisering skal tjenestene gjøres lett tilgjengelige og møte kundene der de er, både digitalt og fysisk. 

Forbrukerne har høy tiltro til sportsmerkene, men hele 57% synes det er vanskelig å orientere seg om bærekraftige alternativer. De kjenner heller ikke til mulighetene for pant og de vet ikke hvor de kan få utført kvalitetsreparasjoner av sports- og fritidstøy. En fungerende tjeneste trenger godkjennelse og ekspertise fra sportsmerkene selv, som i tillegg er viktig for forbrukerens kvalitetsgaranti.

Prosjektet vil adressere felles utfordringer som skal lede til utvikling av lønnsomme sirkulære tjenestemodeller for merkevarene. Tjenestene som skal kartlegges og utvikles er reparasjon, pant- og videresalg i merkevarenes egne kanaler, samt pant- og videresalg på digitale markedsplasser. Innsikten i fra forprosjektet viser tre utfordringer som er felles for den enkelte aktør, og for bransjen som helhet, for å lykkes med sirkulære tjenestemodeller:

  • Mangel på arbeidskraft i reparasjonsbransjen 

  • Mangel på kunnskap om reparasjon og pant blant forbruker

  • Mangel på lønnsomhet i sirkulære tjenestemodeller

 

Prosjektet vil gi verdifull kompetanse for den enkelte aktør, og for bransjen som helhet. Et spekter av bedrifter og oppstartsbedrifter innenfor sport, reCommerce, reparasjon, digitalisering og logistikk vil delta i prosjektet som skal nå følgende mål:

  • 60% av merkevarene som deltar i prosjektet skal ha introdusert en digital sirkulær tjeneste ved prosjektets slutt

  • 100% av merkevarene som deltar i prosjektet opplever at de får kunnskapen de trenger for å støtte de i overgangen til sirkulære tjenestemodeller

  • 100% av bedriftene i prosjektet opplever prosjektet som relevant for sin bedrift 

 

Målgruppen for prosjektet inkluderer, men er ikke begrenset til, sportsmerker innen tekstil som ønsker å opptre proaktivt for å møte kommende reguleringer og kundekrav innen bærekraft og sirkularitet. Prosjektet treffer også merkevarer innen mote og livsstil, som ønsker å utforske sirkulære tjenestemodeller i samarbeid med andre.

 

Prosjekteier:

NF&TA

Prosjektleder:

Elin Carlsen| elincarlsen@nfta.no |

93043833

Deltagere i prosjektet:

SWIX

Anton Sport

Active brands

Bergans

Brav

Vandre

Inmeta

Stadion

Helly Hansen

Skogstad

Viking Footwear

Alfa

Prosjektperiode:

2023-2024

Finansiert av:

Handelens Miljøfond