Fellesskap for økt gjenbruk og gjenbrukskultur

Prosjektbilde og logo designet av Borti.

Norge trenger konkurransedyktige og lønnsomme gjenbruksaktører som bygger marked og endrer kultur og kjøpsvaner. Bruktmarkedet må bygges opp, slik at det erstatter så mye nykjøp som mulig og med det reduserer belastningen knyttet til produksjon av nye plagg.

Publisert: 6.august, 2024.

Med Borti som initiativtaker har flere gjenbruksaktører gått sammen om å etablere FELLES/SKAPET - et forum for å løse felles utfordringer og samarbeide om felles muligheter. Målet er å identifisere og realisere verdiskapingspotensialet for ombruk av tekstiler i Norge, gjennom målrettet samarbeid og nye konsepter.

"I en voksende sirkulær økonomi med mye «upløyd mark», ser vi viktigheten av å dra nytte av hverandres erfaringen og kunnskap. Det å stå sammen skaper en trygghet." sier Helene Sørensen fra Borti.

Veksten i bruktmarkedet har vært eventyrlig det siste året, og er en oppadstigende trend, nasjonalt og internasjonalt. Samtidig er andelen gjenbruk i Norge fortsatt lav, sammenlignet med nabolandene våre. Fellesskapet forventer at potensialet for å øke ombruk er stort og kan realiseres gjennom implementering av nye konsepter og endrede forbruksvaner. Samtidig er samarbeid helt nødvendig for å avlaste risiko og øke konkurransekraft, gründere i feltet tar en stor individuell risiko. De har behov for sparringspartnere og deling av inspirasjon.

"Å møte andre som brenner for gjenbruk, og som ønsker å skape en helt ny shoppingkultur i Norge er uvurdelig, og gir et skikkelig insprirasjonskick til hverdagen som entreprenør" påpeker Jonna i Green Kids Seconhand.

Kultur for gjenbruk og nye forretningsmodell må bygges

Undersøkelser viser et økt fokus på bærekraft og miljø blant den norske befolkningen, i tillegg til et ønske om å kjøpe mer brukt, og redusere sitt forbruk av nye klær og tekstiler. Med andre ord er markedet på gli, men det er behov for nye løsninger og tjenester, da brukthandel skiller seg fra vanlig drift i etablert retail.

Hvordan skal aktører i bruktmarkedet best posisjonere seg forå hente ut potensialet? Hvilke prinsipper og konsepter fra linearøkonomien skal overføres til ombruksbransjen, og hvilke utfordringer må løses gjennom nytekning og innovasjon? Dette er noen spørsmål som nettverket skal undersøke og finne løsninger på. Målet er å utvikle skalerbare konsepter som gjør kjøp av brukte tekstiler attraktiv for forbrukeren, profesjonalisere brukthandelen for å øke volum og lønnsomhet i bransjen, og dermed bidra til en mer sirkulær verdikjede for mote og tekstil.

Previous
Previous

Trenger ikke vente på EU!

Next
Next

Et skritt nærmere kjemisk materialgjenvinningsanlegg i Norge.