Invest in fashion med Startup Norway
Med felles målsetning om å løfte norsk moteindustri ved tilgang til investormiljøer ble prosjektet "Invest in Fashion" lansert i høst. Å brede grunnen for tilgang til kapital har vært et av hovedstrategiene til foreningen Norwegian Fashion Hub siden oppstarten i 2014. Analyse av den årlige behovsundersøkelsen blant medlemmene til NFH viser at en av de største hindrene for små og mellomstore merkevarer er tilgang til risikokapital i en vekstfase.
Publisert: 9.desember, 2021
Å ha tilgang på investorer betyr ofte at en kan få inn en kombinasjon av strategisk kompetanse og kapital for vekst. Men det er en lang prosess å få tak i, og skape relasjonene som sikrer en god match mellom merkevare og investor. Ved en eventuell investering er en i et partnerskap som skal fungere for optimal effekt.
Det er ingen tvil om at fashion er et interessant felt å investere i. Markedet er stort og vokser fort, med drivere som digitalisering som den største forutsetningen for vekst. Men det er vanskelig å tiltrekke seg investorer. Det er et overfylt marked og tøff konkurranse. I Norge har det heller ikke vært en etablert kultur for å investere i forbrukerrettede selskaper med fysiske produkter som fashion representerer.
I partnerskap med Start up Norway
Invest in fashion er et samarbeidsprosjekt mellom NF&TA, Norwegian Fashion Hub og Startup Norway. Prosjektet var rettet mot små og mellomstore merkevarer innen fashion, for å koble og få tilbakemelding fra etablerte nordiske investorer. Programmet var lagt opp med kompetansehevingsseminar, søknad om deltagelse og en pitche-konkurranse. Over to ettermiddager fikk merkevarene og investorer inspirasjon, nettverk og kompetanse. 15 selskaper deltok i første runde, og fem som gikk videre til en finale. Investorene var invitert og hentet inn med bakgrunn i at de har en interesse eller erfaring med investering i fashion. I år gikk Sleepers av med tittelen beste investerings case 2021 – vi gratulerer!