Lansering av nyetablerte NF&TA Vest
Synne Sofi Bårdsdatter Bønes/@_synne_sofi_ /@kulturhusetibergen
Synne Sofi Bårdsdatter Bønes/@_synne_sofi_ /@kulturhusetibergen
Vestlandets tekstil og merkevare- bedrifter samles i nyetablerte NF&TA Vest. Det har lenge vært behov for å utvikle et eget nettverk for mote, tekstil og merkevarer på Vestlandet. Med vestlandets sterke og lange historie knyttet til tekstilindustrien skulle det bare mangle. Mandag 22 november ble NF&TA Vest lansert, den første noden til NF&TA og NFH. Nå skal næringen samles og samarbeide for å i enda større grad styrke og utvikle Vestlandets bærekraftige tekstil og merkevareindustri.
Publisert: 11.mars, 2019
Som stolt prosjektleder gleder jeg meg til masse spennende innovasjonsprosjekter og til å bidra til sterk og bærekraftig utvikling av næringen. Sammen med den superkompetente gjengen i styringsgruppen og i nettverket rundt er jeg helt sikker på at dette blir veldig bra! sier Mona Koster Johannesen, Prosjektleder for NF&TA Vest.
Potensialet for verdiskapning i næringen på Vestlandet innen tekstil og merkevare er stort. Med engasjerte bedrifter, et spennende utdanningstilbud og gode virkemiddelaktører ligger alt til rette for å ta en sterk posisjon for å styrke næringen, sikre at kompetansen blir i regionen og jobbe for en grønn omstilling av næringen.
Restart med gode samarbeid
Lanseringen av NF&TA Vest var første post på programmet til Design Region Bergen sin årlige festival i år med tema Restart. Lanseringen av NF&TA Vest var spekket med innhold for å kickstarte nettverket. Linda Refvik fra NFTA innledet med å fortelle om NF&TA og verdien av samarbeid. Tom Morgan, styreleder i DRB og partner i Anti, snakket om kommunikasjon og posisjonering, og at potensialet ligger i å ta med seg historien men være fremtidsrettet. Gro Haram, bærekraftsansvarlig i NF&TA, presenterte utvidet produsentansvar og Fitia Adriana fra Ravina oppfordret til å bli med på gjenbruksreisen. Ikke minst fikk vi en presentasjon av de to dyktige lokale merkevarene Oleana og BRGN, ved Gerda Sørhus Fuglerud og Ros-Mari Gaundal, med påfølgende panelsamtale om potensialet til regionen.
Key takeaways fra innleggene var at næringen må tenke fremtidsrettet, både når det gjelder hvilke produkter som skal tilbys, på hvilke måter og ikke minst at næringen har et ansvar for å gjøre ting riktig nå - og det ansvaret krever at vi er transparent i det vi gjør. Kunnskap og kompetanse er avgjørende for prosessen og ny teknologi er en avgjørende faktor for å få det gjort effektivt.
Med gode samarbeidspartnere i Design Region Bergen og Innovasjon Norge åpnes det mange nye dører for kompetansedeling og samarbeid på tvers. Med gode koblinger og synergier blir dette et viktig og godt samarbeid og et spennende nettverk.
Tusen takk til alle bidragsytere til lanseringen og fagseminaret!
Er interessert i å delta nettverket? Ta kontakt med vår prosjektleder Mona.