Markedsmuligheter med ny teknologi

Tolkning av merkevaren Livid i spillplattformen Zepeto.

Under NF&TA - AfterCon hadde NF&TA kick-off for et omfattende nytt prosjekt med arbeidstittel Smart Business. Prosjektet handler om å utforske hvordan nye teknologier påvirker og utvikler kommunikasjon og merkevarebygging ut mot forbruker som web3 og metaverse, forenkler rapporteringskrav og muliggjør transparente verdikjeder, og ikke minst utforsker potensiale i å ha touchpoints med det fysiske produktet fra vugge til grav, gjennom teknologi som blockchain.

Publisert: 27.oktober, 2022

Smart business skal i første omgang bygge kompetanse i næringen gjennom en serie webinarer og rundborsdiskusjoner på tema blockchain, metaverse og Web3. Videre skal vi utvikle nasjonale og internasjonale konsortier av samarbeidspartnere som bidrar med viktig nettverk og utviklingsprosjekter. En del av teknologien er i hurtig utvikling, og det blir viktig å kunne stadfeste hvilken retning det er verdt å gjøre investeringer fremover, samt hvordan teknologi kan effektivisere og muliggjøre nye forretningsmodeller og kommunikasjonsformer.

Norges første fashion show i den virtuelle verdenen Zepeto

Som første testprosjekt arrangerte vi i samarbeid med Virtuall et fashionshow i plattformen Zepeto. Spillplattformen har 300 millioner brukere, med hovedvekt fra Asia. Det er regnet som en plattform der det er flere muligheter for merkevarer. Av store internasjonale aktører er allerede Gucci til stede og gir deg muligheten til å kle avataren din i Gucci og besøke villaen deres.

Markedsmulighetene i metaverset regnes som den nye store bølgen, med blant annet virtuelle opplevelser og 3D. Det er over 3 milliarder spillere i verden, og i dag handles det for rundt 56 milliarder dollar. Forbrukeren ønsker at merkevarer skal være til stede i metaverset. Mer enn 50% av Gen Z sier at de føler seg mer som seg selv i den digitale verdenen enn den fysiske.

“Spill og virtuelle verdener i 3D er den naturlige utviklingen av sosiale medier. Hvis vi er genuint interessert i å skape et forhold til de yngre generasjonene, må vi også være til stede der de er” sier Markus Helle-Pettersson fra Virtuall

Videre viser Markus til at 95% foretrekker 3D fremfor vanlig 2D digitaltinnhold, det bekreftes gjennom en økning i konvertering med 40% ved bruk av 3D i egne plattformer. I dag har kun 24% av high end fashion brands implementer 3D design i sin strategi, mens 66% planlegger å implementer det i år.

Om du er interessert i å følge utviklingen av prosjektet, ta kontakt med Elin Kathrine Saunes: elin@nfta.no

Previous
Previous

Utvidet produsentansvar for tekstiler

Next
Next

Mot en lys fremtid