Mot en lys fremtid

Linda Pimmeshofer, Director Business Development, Microsoft

Politisk debatt

Et fullsatt Det Gamle Biblioteket

Fullt hus og suksess. NF&TA-konferansen 2022 «Building a bright future» vitner om en innholdsrik fremtid for norsk tekstilindustri.

Publisert: 20.oktober, 2022

– Vi har fremdeles store utfordringer, og årets konferanse bidrar til å identifisere hvor skoen trykker, men også lyspunkter og løsninger. NF&TA ønsker fremtidige reguleringer velkommen og håper på tilpassede virkemidler og like konkurransevilkår. Nå er det bare å brette opp ermene, sier daglig leder i NF&TA Linda Refvik.

Hun åpnet konferansen med å løfte frem behovet for å lære mer om de endringene bransjen skal gjennom. I et energisk åpningsinnlegg forklarte Thina Saltvedt fra Nordea sammenhengen mellom en nødvendig sosialt akseptert omstilling, og fortsatt produktivitets- og levestandardforbedring.

I løpet av dagen fikk de over 300 tilstedeværende også innsikt i hvordan vi kan nå de nødvendige endringene industrien står overfor, og ikke minst gode eksempler på aktører som går foran for å løse utfordringene.

Enorme muligheter

En av de første postene i programmet sto konsulentselskapet McKinsey for, ved Associate Dunja Matanovic, og Associate Partner Gabrielle Johansen. De presenterte interessante tall om potensialet i den sirkulære klesindustrien. Rapporten «Scaling textile recycling in Europe–turning waste into value» viser helt tydelig hvilke muligheter Norge har hvis de riktige grepene gjøres. Og nettopp disse grepene ble presentert gjennom hele dagen.

“I NF&TA jobber vi hver eneste dag med å forstå, utforske og teste ut nye løsninger sammen med de som satt i salen. Det er inspirerende å få forelagt tall som viser at ikke bare bransjen, men hele den norske økonomien vil dra nytte av at vi får opp farta i satsingen på sirkulære løsninger” sier Refvik.

Ole Petter Nyhaug fra Opinion presenterte rykende ferske tall som viste at engasjementet for bærekraft går nedover, men at den norske befolkningen likevel i økende grad tar bærekraftige valg.

Sigrun Stenseth fra Tise presenterte tall som viser at 57 prosent av forbrukerne er villige til å betale ti prosent eller mer for bærekraftige klær. Tilsvarende tall for 2021 var på 46 prosent. I innlegg hun holdt sammen med Fretex viste de hvordan de jobber for å øke interessen for å kjøpe brukt.

Nysgjerrige politikere

Mot slutten av dagen diskuterte et panel bestående av stortingspolitikere fra Venstre, SV, Ap, MDG og Sp veien videre for norsk mote- og tekstilindustri. Det var tverrpolitisk enighet om at det må tas grep for å utvikle bransjen. Samtidig erkjente de at også politikerne har behov for kompetanse og innsikt på området.

Mot slutten av dagen oppsummerte Refvik hva hun tar med seg fra konferansen.

– Vi må se kundenes behov, teknologiutvikling og bærekraft i sammenheng - ikke hver for seg.

Aftercon 2022

Konferansen ble avsluttet med NF&TA AfterCon – Meet the bright future, en arena for å koble unge talenter fra studier innen mote, business og teknologi og det etablerte næringslivet.

Dato for NF&TA Konferansen 2023 er allerede satt, så hold av 25.oktober 2023!

Previous
Previous

Markedsmuligheter med ny teknologi

Next
Next

Andreas Malo Dyb ny styreleder for NF&TA – Arena Pro