Back to All Events

Arendalsuka - Ultrafast and Global vs Slow and Local; Kampen om klesindustriens fremtid

Følg med på arrangementet via live-stream her!

De siste årene har kinesiske selskaper introdusert ultrafast fashion. Drevet av et designtempo på opptil 1000 nye plagg hver dag, AI-drevet markedsføring og ekstremt lave priser kan selskaper ta globale posisjoner med produkter som går i stykker etter få gangers bruk.

I Europa går utviklingen i motsatt retning. EU setter bærekraft i høysetet og med sin nye tekstilstrategi stiller de radikale krav til produsentansvar, kvalitet, ombruk og sirkulære forretningsmodeller.

Kampen om motebransjens fremtid står mellom Kina og Europa – mellom destruktivt overforbruk og bærekraftig utvikling. EU har lagt lista høyt – nå er det opp til Norge å levere.

NF&TA (Norwegian Textile & Fashion Agenda) har startet arbeidet med å utvikle en handlingsplan for en bærekraftig norsk tekstilindustri. Nå inviterer vi politikere og næring til et åpent møte i Arendal for å dele innsikt, diskutere problemer, avklare misforståelser og bli inspirert av nye løsninger.

Tid: Tirsdag 16. august, 13.00 – 17.00
Sted: Torvet 9, Randi Lauvdal Blomster

Program:
Session 1:

Kl 13.00–13.30: Kampen om tiden: Ultrafast vs slow fashion
– Gisle Mariani Mardal, Leder for innovasjon og utvikling i NF&TA AS 

Lang levetid på produktene er nøkkelen til en bærekraftig mote, sport- og tekstilindustri. EU setter kvalitet og bærekraft i høysetet, mens Kina går motsatt vei og dobler opp på overforbruk og kortlevde produkter. Vi løfter blikket og gjør opp status i kampen om motebransjen fremtid – og ser på hvordan den globale maktkampen vil påvirke norsk mote, sport- og tekstilindustri.

Kl 13.30–14.10: Hvem har egentlig ansvaret? EU har varslet nye regler for produsentansvar som stiller krav til kvalitet, innsamling og ombruk – og Stortinget har hengt seg på. Produsentansvar er nøkkelen til en bærekraftig utvikling. Vi tar diskusjonen om hva det innebærer for den norske industrien og ser på hvordan politikerne kan ta grep for å bidra til utviklingen av en konkurransedyktig tekstilnæring.  

  • Kl 13.30-13.50: Produsentansvar på 20 minutter
    – Linda Refvik, CEO i NF&TA AS
    NF&TA presenterer de viktigste utfordringene industrien står overfor når de må ta ansvar for produktene de selger gjennom hele livsløpet.

  • Kl 13.50-14.10: Omstilling til sirkulære prosesser i praksis
    – Line Staxrud Eriksen, CSR manager i Holzweiler
    Produkter som designes for et langt liv, gjenbruk og resirkulering blir essensielt når produsentene skal levere på EUs krav til produsentansvar. I Norge har Holzweiler startet arbeidet med neste generasjons moteprodukter og nå deler de sine erfaringer.

Pause: 10 min 

Session 2:

Kl 14.20–15.00: Fra trash til cash: Er det mulig å skape nye verdier av alle gamle klær? Innen 2025 pålegger EU alle medlemsland å utsortere tekstiler fra husholdningsavfallet. Dagens systemer for innsamling er kun rettet mot intakte produkter for gjenbruk. Det betyr at Norge har tre år på seg til å innføre et helt nytt system for innsamling av tekstiler til gjenbruk og gjenvinning. Vi ser nærmere på hva som skal til for å lykkes og blir inspirert av løsninger som er under utvikling.

  • Kl 14.20–14.40: Nye krav til innsamling, sortering og ombruk
    – Gro Haram, bærekraftsansvarlig i NF&TA AS
    Effektive systemer for innsamling, sortering og ombruk er en av kjerneutfordringene når tekstilnæringen må ta ansvar for produktene de selger gjennom hele livsløpet. NF&TA går i dybden og gir oss et innblikk i hvordan en moderne ombruksverdikjede kan bygges opp i fremtiden.

  • Kl 14.40-15.00: Utvikler verdens største anlegg for sortering av tekstiler for resirkulering - i Norge
    Knut Skinnes, daglig leder i Norwegian Re:Textile
    Storskala innsamling, sortering, gjenbruk og gjenvinninger er essensielt for utviklingen av en effektiv og konkurransedyktig ombruksverdikjede i Norge. I dette innlegget får vi et innblikk bak fasaden på verdens største anlegg for automatisk sortering av tekstiler, og hvordan Norwegian Re:Textile jobber med å utvikle verdikjeden for resirkulering i Norge.

Pause: 10 min

Session 3:

Kl 15.10–15.50: Re-programmering av destruktive overforbruksmønstre. Når et gjennomsnittlig norsk barn fyller 12 år har Google, Meta, TikTok og Snap over 30.000 datapunkter om dem. Den globale moteindustrien leder an i den digitale utviklingen, og utnytter AI-drevet, personifisert markedsføring til å gjøre unge jenter til fremtidens superforbrukere. Samtidig mangler forbrukerne informasjon for å ta bærekraftige valg. I denne bolken ser vi på hva som skal til for å re-programmere forbruksvanene våre i bærekraftig retning – i en verden som drives av data.

  • Kl 15.10-15.30: Mote, markedsføring og påvirkning av barn i en datadrevet virkelighet 
    Preben Carlsen, daglig leder i Switch
    Preben Carlsen gjør opp markedsføringsstatus og setter søkelyset på hvordan fast fashion aktører jobber målrettet for å utdanne neste generasjons storforbrukere. Vi følger opp og introduserer Opplysningskontoret for tekstiler som skal inspirere neste generasjons ombrukere til å ta bærekraftige klesvalg.

  • Kl 15.30-15.50: Motstrøms markedsføring som virker
    – Jo Egil Tobiassen, CEO i Northern Playground
    “Kjøp mindre” står det på skiltet utenfor butikken til Northern Playground i Oslo. Den norske klesprodusenten har bygget en solid posisjon i en svært konkurranseutsatt bransje, ved å oppfordre til mindre forbruk. I dette innlegget forteller de hvordan modige valg er viktig for å ta en bærekraftig posisjon i markedet.

Pause 10 min 

Session 4:

Kl 16.00 -17.00: Roundtable: The future of fashion Innleggholdere, bransjeprofiler og inviterte politikere deltar i rundebordssamtaler om motebransjens fremtid. Publikum får også en plass rundt bordet, slik at alle kan være med å diskutere viktige problemstillinger i en avslappet og hyggelig atmosfære. 

Innledning: Politiske prioriteringer for norsk klesindustri – dette må næringen ta hensyn til. 
– Solveig Vitanza, medlem i næringskomiteen på Stortinget for Arbeiderpartiet

På vegne av Arbeiderpartiet legger Solveig Vitanza frem viktige politiske prioriteringer for klesindustrien som et oppspill til påfølgende rundebords seanse, der vi deler vi inn i fire ulike parallelle sesjoner for å diskutere og komme med innspill til tekstilnæringens fremtid i Norge. 

  • Rundebord 1: Ultrafast vs slow fashion: Hvem vinner maktkampen i motebransjen?– Bordvert: Gisle Mariani Mardal

  • Rundebord 2: Produsentansvar– Bordvert: Linda Refvik

  • Rundebord 3: Fra trash til cash:– Bordvert: Gro Haram

  • Rundebord 4: Bærekraftig markedsføring – Bordvert: Elin Kathrine Saunes



https://program.arendalsuka.no/event/user-view/17850

 
 
Previous
Previous
June 14

Digitalt produktpass — Hva kan din bedrift forvente?

Next
Next
October 19

NF&TA Konferansen 2022 — Building a bright future